پرسش های متداول
1- علت ایجاد عیوب ابعادی در قطعات تولیدی چیست؟
1-1- جابجائی ورق هنگام برشکاری : از آنجائی که در هنگام برشکاری عموماً قطعات تولیدی از ورق اصلی جدا شده و از روی میز برش به زمین سقوط میکنند این پدیده ممکن است باعث بروز عیوب ابعادی در قطعات تولیدی گردد. جدا شدن از ورق اصلی و افتادن قطعه بریده شده در صورتیکه ورق کوچک و سبک باشد می تواند خود موجب حرکت ورق گردد از طرف دیگر با جدا شدن هر قطعه از ورق اصلی احتمالاً اتکاء ورق بر روی تعدادی از قندیلهای میز برش از بین رفته و این پدیده خو ممکن است موجب جابجا شدن ورق گردد. به طور کلی عیب ناشی از این پدیده قابل رفع نیست اما با تمهیداتی مانند دقت هنگام طراحی، چیدمان و تعیین توالی برش می توان آن را به حداقل ممکن رساند.
1-2- انتخاب نازل نامناسب: عدم تناسب نوع و شماره نازل با ضخامت ورق تحت برش و یا معیوب و مستعمل بودن آن میتواند موجب بروز عیوب ابعادي در قطعات تولیدی گردد. در صورتیکه ابعاد قطعه در تمام لبه های آن به یک اندازه کوچک یا بزرگ باشد و یا تغییر ابعاد همراه با معیوب بودن لبه های برش باشد، احتمال دارد این عامل موجب بروز این خطا شده باشد. جهت اجتناب از این خطا شماره نازل را مطابق جدول متناسب با قطر ورق تحت برش تنظیم نمایید.-1-3- نامتناسب بودن میزان offset با ضخامت ورق : در روند تولید با این دستگاه طراح در هنگام نقشه کشی میبایست ضخامت ورقی که قرار است قطعات مورد نظر از آن تولید شود را بداند. چراکه پس از اتمام طراحی قطعات جهت جبران فضای به وجود آمده در اثر برش (Gap) نقشه باید به مقدار مشخصی در جهت بزرگ شدن افست گردد. مقدار این افست به ضخامت فضای خالی ایجاد شده بر اثر برش بستگی دارد که این ضخامت خود به شماره نازل مورد استفاده بستگی دارد، از آنجائی که شماره نازل با توجه به ضخامت ورق انتخاب میگردد جهت تعیین مقدار افست، دانستن ضخامت ورق در هنگام طراحی قطعه الزامیست. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است موجب خطای ابعادی در قطعه تولیدی گردد نا متناسب بودن میزان افست با ضخامت ورق تولیدیست. میزان مطلوب افست نقشه جهت کار با ورقهایی با ضخامت مختلف و نازل متناسب با آن در جدول مشخص گردیده است.
1-3- خلاصی داشتن یکی از اجزاء انتقال حرکت محورهای X یا Y : یکی دیکر از عللی که ممکن است به تولید قطعاتی با ابعاد نادرست منجر شود خلاصی داشتن یکی از اجزای انتقال حرکت محورهای X یا Y در انتقال حرکت از شفت موتور تا هریک از محورها می باشد. خلاصی داشتن بدین معنا که در نقطه انتقال حرکت مثلاً از شفت موتور به پولی به دلیل اینکه اتصال پولی و شفت به خوبی انجام نگرفته حرکت شفت به خوبی و به طور کامل به پولی منتقل نمی گردد. این امر عموماً ناشی از شل بودن احتمالی پیچی در مسیر این انتقال میباشد. معمولاً در مواردی که خطای ابعادی قطعه طوریست که گویا قطعه در جهت یکی از محورهای X یا Y فشرده شده (کوچک شده) این عامل موجب بروز خطا گردیده است. جهت رفع این خطا میبایست مسیر انتقال حرکت را در محوری که خطای ابعادی در آن مشاهده شده از شفت موتور تا پولی تسمه به صورت جزء به جزء و با دقت کنترل نمود و نقاط انتقال حرکت بین جزء حرکت دهنده و حرکت گیرنده کنترل شود.
1-4- شل بودن تسمه هر یک از محورهای X یا Y : از آنجایی که انتقال حرکت در این محورها به وسیله تسمه تایم انجام میگیرد و اساساً تسمه تایم یک جنس منعطف میباشد ممکن است به مرور زمان تسمه کرنش کرده و تغییر طول هرچند به میزان بسیار کم رخ دهد. نوع خطای ابعادی به وجود آمده و نشانه آن شبیه به مشکل خلاصی داشتن یکی از اجزاء انتقال حرکت می باشد.
2- علت عیوب غیر استاندارد بودن سطوح برش شامل ناصافی و یا عیوب هندسی سطح برش چیست؟
2-1- مخروطی بودن سطوح برش : گاهی اوقات خصوصاً در برشکاری ورقهای با ضخامت بالاتر در قسمتهایی از نقشه قوس وجود دارد وقطع برش به صورت مخروطی شکل درمی آید. این عیب معمولا با کاهش سرعت برش کاهش می یابد این کاهش در ورقهای ضخیمتر معمولاً نيازمند درصد بیشتری از سرعت معمول برش است. بدین معنی که برای مثال اگر با کاهش 5% از سرعت برش در ورقی با ضخامت mm 20 این عیب برطرف گردد برای رفع مشکل در ورقی با ضخامت mm 100 این کاهش باید 20%-30% سرعت برش در وضعیت راستبر باشد. همانطور که گفته شد این پدیده در پیچها و هنگام برش قوسها رخ میدهد و میزان مخروطی شده رابطه مستقیم و غیرخطی با قطر ورق دارد. در ورقهایی با ضخامت کمتر بسته به حساسیت و کاربرد نهایی قطعه و عملیات ماشینکاری ای که پس از برش روی قطعه انجام میگیرد این خطا قابل صرفنظر کردن است. در مورد ورقهای ضخيمتر در صورتیکه قسمتهای اعظم نقشه فاقد قوس باشد این خطا رخ نخواهد داد اما اگر این پدیده موجب معیوب شدن قطعه گردد با کاهش سرعت عملیات برشکاری به میزان کمتر از حد نهایی برش و تنظیم ترکیب شعله میتوان این پدیده را به حداقل رساند.
2-2- مورب بودن سطوح برش : در یک برشکاری سالم سطح برش باید کاملاً بر سطح ورق موازی باشد تا قطعه تولیدی استانداردهای لازم برای استفاده را دارا باشد. گاهی اوقات پس از عملیات برشکاری دیده می شود که سطح برش با سطح ورق زاویه ای غیر از 90 درجه تشکیل میدهد. عاملی که معمولاً موجب بروز این عیب میشود گونیا نبودن محور Z نسبت به سطح ورق میباشد. این عامل علاوه بر عیب مورب بودن سطح برش تا اندازه ای موجب خطای ابعادی در قطعه تولیدی نیز میگردد.
2-3- ناصافی و بریده بریده شدن سطح برش : در دستگاههای ساخت الیما کم بودن نسبت تبدیل حرکت موتور به محورها باعث یکنواختی حرکت میگردد. همچنین نحوه انتقال حرکت باعث به حداقل رسیدن ارتعاشات حتی در هنگام تغییر مسیرهای ناگهانی گشته، ازاین رو سطح برش قطعات تولید شده توسط این دستگاه باید بسیار صاف و یکنواخت باشد. در صورتیکه قطعات تولیدی سطح مطلوبی نداشته باشند احتمالاً یکی از این علل موجب بروز این عیب گردیده است :
-
مناسب نبودن تنظیم هوا و گاز. اصلی ترین عاملی که مانع تولید قطعاتی با سطح برش کاملاً صاف و صیقلی میگردد نامناسب بودن نسبت تنظیم و یا فشار اکسیژن متناسب با ورق تحت عملیات برشکاری میباشد.
-
گرفتگی، فرسودگی و یا نامناسب بودن نازل انتخابی برای ورق تحت عملیات برشکاری. در صورت بروز این عیب نازل را با دقت تمیز کرده و دقت کنید که نازل و فشار اکسیژن با توجه به جدول انتخاب شده باشد.
3- دستگاه صدای ناهنجار و غیر طبیعی می دهد ؟
تولید صدای غیرطبیعی ممکن است در اثر برخورد هریک از محورهای X یا Y با کاورهای آنها رخ دهد. راه تشخیص این عامل این است که هنگام تولید صداي غیر طبیعی به این دلیل دستگاه به حرکت طبیعی خود مطابقه نقشه ادامه میدهد. همچنین عموماً این اتفاق باعث خط افتادن روی کاور X یا Y میگردد که این پدیده نیز میتواند عاملی در جهت تشخیص این علت باشد. در موارد نادری ممکن است این تماس در سطح داخلی کاور انجام گیرد که در این صورت اثر ناشی از آن بر سطح خارجی کاور رویت نمی شود اما ادامه دادن حرکت همچنان نشانه این رخداد است.
در صورتیکه این اتفاق در محور X رخ دهد احتمالاً پیچهای اتصال کاورهای محور X به بدنه این محور شل شده اند. همچنین ممکن است دلیل آن شل شدن پیچ اتصال دهنده های دو قطعه کاور مجاور محور X باشد.
در صورتیکه این اتفاق در محور Y رخ دهد احتمالاً پیچهاي اتصال دهنده کاور این محور با بدنه شل شده است.
4- دستگاه به طور ناگهانی متوقف شد؟
4-1- محدوده حرکت دستگاه : ممکن است توقف ناگهانی دستگاه بر اثر اتمام کورس حرکت دستگاه و فعال شدن سنسورهای محدوده حرکت باشد.
4-2- قطع لحظه ای برق : ممکن است توقف دستگاه بر اثر قطع لحظه ای برق باشد. قطع لحظه ای برق ممکن است بر عملکرد سایر دستگاههای الکتریکی (مانند : وسایل تولید روشنایی، دستگاه جوش و ...) بی تأثیر باشد اما با قطع هرچند لحظهای برق سیستم کنترل این دستگاه ریست شده و اطلاعات موجود در حافظه آن از بین می رود. در صورتیکه عامل توقف این علت باشد ناگهان سیستم به حالتی که گویا تازه روشن شده است درمی آید.
4-3- قطع ارتباط دستگاه با کامپیوتر : در صورتیکه ارتباط سریال دستگاه با کامپیوتر به هر دلیل ( قطع کابل ارتباط سریال از طرف دستگاه و یا کامپیوتر،آسیب فیزیکی به کابل، بسته شدن برنامه در کامپیوتر، هنگ کردن کامپیوتر، خاموش شدن کامپیوتر و ...) قطع شود دستگاه پس از طی مقداری از نقشه که طول آن به زمان قطع شدن ارتباط در سیکل کاری بستگی دارد متوقف میگردد. برای این عیب هر یک از علل بیان شده در بالا را به دقت بررسی نمایید.
4-4- برخورد با مانع فیزیکی : در صورتیکه توقف خارج از فرمان دستگاه همراه با صدای ناهنجار و غیر عادی باشد احتمالاً جسم خارجی در مسیر حرکت دستگاه قرار گرفته و مانع حرکت شده است. در این صورت دستگاه را فوراً متوقف کرده و مسیرهای حرکت دستگاه را برای یافتن مانع بررسی نمایید.
5- دستگاه قادر به برقراری ارتباط با کامپیوتر نیست:
گاهی اوقات ممکن است پس از بارگذاری نقشه در کامپیوتر با زدن دکمه Run کامپیوتر با نمایش پیغام، قادر به برقراری ارتباط با دستگاه نباشد در این حالت ممکن است یکی از شرایط ذیل رخ داده باشد :
5-1- ممکن است بر اثر تماس فیزیکی یا به هر دلیل دیگر کانکتور سریال از طرف کامپیوتر یا دستگاه آسیب دیده باشد. پس از مشاهده این مشکل ابتدا کانکتورهای طرفین کابل سریال را بررسی نمایید.
5-2- همچنین آسیب دیدگی خود کابل در مرحله بعد میتواند عامل این خطا شده باشد.
5-3- در صورتیکه کابل و کانکتورها سالم بودند دستگاه را یکبار خاموش و روشن نمایید.
5-4- در مرحله بعد ریست کردن (Restart) کامپیوتر نیز ممکن است موجب رفع این مشکل گردد.
6- عمل نکردن جرقه زن :
6-1- درصورتیکه جرقه زن با فشردن دکمه آن بدون تولید هرگونه صدا ایجاد جرقه نمیکند احتمالاً ترانس و یا کلید جرقه زن دچار اشکال شده است. در اینحالت در صورتیکه امکان تعمیر آن را ندارید با ما تماس بگیرید.
6-2- جرقه زن تولید صدا میکند اما شعله روشن نمی شود. در این حالت احتمالاً فاصله ورق تا نوک تورچ بیش از فاصله تنظیمی برای حداکثر طول قوس میباشد.
7-کمانها به صورت چند ضلعی دیده میشوند:
پارامتر Arc Resolution به درستی تنظیم نشده است.
8- پس از باز کردن فایل روی صفحه چیزی دیده نمیشود :
احتمالا رنگ نمایشِ نقشه و رنگ پس زمینه یکسان انتخاب شده اند.
9-برنامه بیش از حد کند شده است :
9-1) پارامتر Arc Resolution به درستی تنظیم نشده است.
9-2) برنامه مدت زیادی باز بوده و این اتفاق باعث کند شدن ویندوز شده. در این حالت با Restart کردن کامپیوتر مشکل حل خواهد شد.
10-فایلی با فرمت *.dxf خوانده نمیشود :
در این مواقع فایل با مشخصات فایل *.dxf معنی دار برای SheetCAM مطابقت ندارد دلیل این امر میتواند این علل باشد:
1) فایل به صورت کامل پلی لاین نشده
2) وجود هرگونه اندازه گذاری یا بعضا خطوط کمکی میتواند باعث این مشکل شود.
11-بعد از باز کردن نقشه قسمتی از آن رویت نمیشود :
در این حالت احتمالا اندازه قاب نمایش که توسط برنامه محاسبه میشود به درستی انتخاب نشده.
آخرین دیدگاهها